به گزارش شهرآرانیوز، درحالیکه امامخمینی(ره) به عنوان یکی از تأثیرگذارترین چهرههای قرن اخیر، ظرفیتهای بیبدیلی برای پرداخت هنری و روایت سینمایی دارد، اما رسانههای داخلی، بهویژه تلویزیون و سینما، طی سالهای گذشته عملکردی بسیار ضعیف، منفعلانه و غیرمؤثر در این زمینه داشتهاند. این کمکاری در تولید آثار فاخر و مؤثر درباره زندگی، اندیشهها و ابعاد شخصیتی ایشان، علاوه بر اینکه یک غفلت تاریخی به شمار میرود، نماد بارزی از عدم شناخت درخصوص کارکردهای رسانه و هنر در عصر جدید است.
رضا منتظری، منتقد سینما، در گفتوگو با خبرنگار، شهرآرانیوز با تأکید بر این کمکاری و ضعف، گفت: سینما و تلویزیون ما متأسفانه نهتنها نتوانستهاند تصویری درست، جذاب و باورپذیر از شخصیت امامخمینی(ره) ارائه دهند، بلکه اساساً به دلیل نگاههای کلیشهای و کهنهای که بر فضای تولیدات هنری حاکم است، فرصت بزرگ بهرهگیری از چنین شخصیت منحصربهفردی را از دست دادهاند.
وی افزود: در حوزه فرهنگ، هنر، سینما و تلویزیون، توجهی به نیازها و ذائقه نسل جوان نمیشود. تولیدات فرهنگی ما همچنان با نگاههای سنتی و فرسوده ساخته میشود؛ نگاههایی که بیش از سه دهه از زمانه خود عقبترند و نمیتوانند با نسل امروز که پر از پرسش، کنجکاوی و نیاز به درک تازه است، ارتباط بگیرند.
منتظری با اشاره به تجربه شکستخورده فیلم سینمایی «فرزند صبح» در بهتصویرکشیدن شخصیت حضرت امام(ره)، گفت: این فیلم که سالها پیش با هزینه قابلتوجهی از بیتالمال ساخته شد، بهدلیل نگاهی سطحی، فاقد درام قوی و بیتوجه به اقتضائات نسل جدید، عملاً نتوانست هیچ اثرگذاری معناداری داشته باشد. حتی در جشنواره فیلم فجر نیز با انتقادات گسترده منتقدان و اهالی سینما روبهرو شد؛ چراکه نه در فرم موفق بود و نه در محتوا.
وی ادامه داد: وقتی حتی در روایت چهرههای برجسته انقلاب، مانند حضرت امام(ره)، اینچنین بیبرنامه و محافظهکارانه عمل میکنیم، چگونه انتظار داریم جامعه امروز ما، مخصوصاً نسل جوان، به ارزشهای بنیادین انقلاب اسلامی تعلق خاطر داشته باشد؟
این منتقد سینما با اشاره به تغییر ذائقه جهانی در حوزه رسانه و نقش استراتژیک آن گفت: امروز در جهان، بسیاری از اهداف کلان کشورها از طریق سینما و تلویزیون القا، تثبیت و ترویج میشود. اما ما با بیتوجهی به قدرت این ابزار، اجازه دادهایم که سینمای ما به سمت آثار زرد، سطحی و حتی مبتذل برود؛ آثاری که نهتنها کارکرد فرهنگی ندارند، بلکه جامعه را به سمت انحطاط اخلاقی میبرند.
منتظری همچنین خطاب به افرادی که میگویند در حوزه تاریخ و زندگی شخصیتهای انقلابی ازجمله حضرت امامخمینی(ره) نمیتوان نوآوری داشت، تصریح کرد: این دیدگاه کاملاً اشتباه است و از ناآشنایی با ماهیت سینما نشئت میگیرد. اتفاقاً شخصیتهایی مانند حضرت امامخمینی(ره) ظرفیتهای متنوع و جذابی برای روایت سینمایی دارند؛ زیرا درباره فردی است که انقلابش نه نظامی، که کاملاً فرهنگی و مردمی بود و در عین رهبری سیاسی، شاعر، عارف و فیلسوف بود. این ابعاد بهندرت در روایتهای تصویری مورد توجه قرار گرفتهاند.
این منتقد سینما افزود: این وظیفه سیاستگذاران فرهنگی است که چنینظرفیتهایی را بشناسند و بهجای تولیدات بازاری، به سمت خلق آثار فاخر و مانا بروند. متأسفانه آنقدر نگاه کاسبکارانه بر فضای فرهنگی کشور غلبه دارد که تنهاملاک موفقیت آثار، فروش گیشهای شده است؛ بدون آنکه اثرگذاری محتوایی آنها ارزیابی شود.
وی گفت: اگر مدیران فرهنگی به این باور نرسند که میتوان با نگاهی خلاق، مدرن و متناسب با زبان روز، به زندگی بزرگان انقلاب پرداخت، ما همچنان شاهد تولید آثاری سطحی، بیجان و غیرقابلارتباط خواهیم بود.
منتظری در پایان گفت: شخصیت حضرت امام(ره)، نهتنها گذشته ما، بلکه آینده فرهنگی ماست و تا زمانی که این حقیقت را درک نکنیم، از قافله جهانی روایتگری عقب ماندهایم.